Při objednávce nad 1999 Kč je doprava zdarma!

Správný pitný režim: Co, kolik a jak často pít pro zdraví a štíhlou linii?

25.02.23 2129x přečteno

Sdílet



Správný pitný režim: Co, kolik a jak často pít pro zdraví a štíhlou linii?

Blbost a žízeň je prý věčná. Zatímco do debat o tom prvním se raději pouštět nebudeme, o pitném režimu jsme zjistili, co se dalo – a rádi se o to s vámi podělíme.

Proč je pitný režim tak důležitý?

Voda je naší neoddělitelnou součástí. Nachází se v každé naší buňce a účastní se téměř všech procesů, které se v našem těle odehrávají. Podílí se na termoregulaci, správném fungování metabolismu i vyplavování odpadních a škodlivých látek. Zároveň ovlivňuje stav naší pokožky (včetně tvorby vrásek, akné či celulitidy) stejně jako kvalitu vlasů a nehtů.

Každý den ale 1,5 až 3 litry vody ztratíme močením, vydechováním vodní páry, vyprazdňováním střev a pocením. A tak nám nezbývá nic jiného, než ji neustále doplňovat.

Nedostatek tekutin totiž může vést k bolestem hlavy, únavě či zhoršenému soustředění. Výjimkou není ani zpomalené zažívání a zácpa. Z dlouhodobého hlediska si pak nedostatečným pitným režimem „koledujeme“ o předčasné stárnutí tkání, potíže s klouby a páteří, onemocnění ledvin, tvorbu močových kamenů a močové infekce. Pokulhávat bude i regenerace po sportu.

Tak co, už si jdete pro skleničku?

Kolik tekutin bychom měli vypít?

Pro orientační výpočet můžeme použít následující vzoreček:

hmotnost v kg × 0,035 = denní potřeba tekutin v litrech
(Pokud tedy vážíte například 65 kg, měli byste denně vypít 65 × 0,035, tedy 2,275 litrů tekutin.)

Reálná potřeba tekutin ale závisí i na našem věku, pohlaví, složení a množství stravy, fyzické aktivitě, teplotě vzduchu a zdravotním stavu.

Poměrně spolehlivým ukazatelem toho, zda přijímáme dostatek tekutin, přitom bývá barva moči. Při adekvátní hydrataci je lehce nažloutlá až průhledná, zatímco pokud pijeme málo, moč je znatelně tmavší.

I tentokrát však platí, že všeho moc škodí: nadbytek tekutin může ledviny přetěžovat. Projevuje se otoky (nejčastěji kolem kotníků a na lýtkách), častým močením (i v noci) a zvýšeným pocením. Lidé, kteří pijí přespříliš, také mívají vlhké ruce a plosky nohou.

Lidské tělo je asi z 60 % tvořeno vodou. Doplňovat bychom ji měli nejen při sportu. Foto: Pexels
Lidské tělo je asi z 60 % tvořeno vodou. Doplňovat bychom ji měli nejen při sportu. Foto: Pexels

Jak často pít?

Celý den žíznit a pak do sebe převrátit džbán vody není tou nejlepší strategií. Naše ledviny mají jen omezenou kapacitu a nárazový příjem velkého množství tekutin jim nesvědčí. Pitný režim proto raději rozložte do celého dne.

Po probuzení začněte sklenkou vlažné vody (můžete přidat kapku citronu, ale na lačný žaludek to s množstvím citronové šťávy raději nepřehánějte) a ani během dne nečekejte na pocit žízně – ta už je projevem mírné dehydratace. Pokud na průběžné doplňování tekutin zapomínáte, nastavte si upomínky na mobilu nebo na chytrých hodinkách.

U jídla a před spaním s pitím naopak šetřete. Větší příjem tekutin před a po jídle totiž zbytečně ředí trávicí enzymy, a může tak zhoršovat proces trávení. Večerní popíjení pak vede k narušení kvality spánku vlivem nutkání navštívit toaletu.
 

Co (ne)pít?

Základem pitného režimu by měla být čistá voda. Kvalitu té, která vám teče z kohoutku, zjistíte profesionálním rozborem nebo z informací na webu vaší vodárny. Pokud se ji rozhodnete vylepšit domácí filtrací, dobře si nastudujte, jaké látky váš filtr zachycuje – některé (například ty osmotické) odstraňují i cenné minerály, jako je vápník a hořčík, které je pak potřeba doplňovat z jiných zdrojů.

  • TIP: S přírodní očistou vody a obohacením o nezbytné stopové prvky pomůže i šungit.

Žádoucí však není ani nadměrný příjem silně mineralizovaných vod. Může totiž přispívat ke vzniku vysokého krevního tlaku a ledvinových kamenů. V doporučeném množství jedna sklenice denně se ale minerálky hodí třeba při zvýšené námaze, kdy si tělo žádá více sodíku, draslíku a magnézia.

Teplé nápoje nám pak dělají dobře především po ránu a v zimním období. Pro celodenní popíjení se hodí zejména ovocné a bílé čaje či odvary z některých bylin. Zpestřit pitný režim si ale můžete i sklenkou čerstvě lisovaného džusu. Pokud však nejste nadprůměrně aktivní, zůstaňte kvůli vysokému obsahu (byť přírodního) cukru opravdu jen u jedné sklenice.

Slazeným nápojům obecně se v zájmu vlastního zdraví raději vyhněte úplně. Medvědí službu vám prokáže i přemíra stimulantů, jako je káva, černý a zelený čaj nebo energetické nápoje, které působí močopudně a – stejně jako alkohol – organismus mírně odvodňují.
 

Na pitný režim myslete i při práci či studiu. Foto: Pexels
Na pitný režim myslete i při práci či studiu. Foto: Pexels

Jak si dodržování pitného režimu usnadnit?

  • Pořiďte si hezkou láhev nebo termosku a noste ji všude s sebou.
  • Udělejte si z pití rituál – ráno si s partnerem povídejte u hrnku čaje nebo si vařte bylinky k večernímu čtení knihy. V práci se pak napijte vždy v celou hodinu nebo když dokončíte nějaký úkol či časový blok.
  • Vodu si ozvláštněte kapkou citronu nebo trochou lyofilizovaného ovoce.
  • Část tekutin přijímáme i v podobě jídla – zařaďte do jídelníčku více polévek a mléčných výrobků, ale i ovoce a zeleniny bohaté na vodu (okurky, meloun, rajčata, citrusy, jablka).
     


Kam dále?

Přihlášení zavřít

Cookies

Naše společnost používá soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu, k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám, ke statistickým a marketingovým účelům. Kliknutím na tlačítko přijímám nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší zážitek z nakupování.

Vaše nastavení souborů cookie

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.

Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží. Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.

Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.

Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi včetně Googlu pro přenos osobních údajů a personalizaci reklam, aby pro vás byly zajímavé.