DOPRAVA ZDARMA při objednávce nad 1999 Kč!

Který patří na pánev a který do salátu? Vyznejte se v rostlinných olejích

11.04.23 560x přečteno

Sdílet



Který patří na pánev a který do salátu? Vyznejte se v rostlinných olejích

Klasikou v podobě řepkového a slunečnicového oleje to teprve začíná. Přečtěte si, jaké další oleje se vyplatí vyzkoušet a jak z nich vytěžit maximum pro vaše zdraví.

Arašídový olej

Olej z podzemnice olejné je jako stvořený pro tepelnou úpravu. Bez přepalování totiž ustojí teploty až do 227 °C. Má jemnou arašídovou chuť, která perfektně ladí s pokrmy inspirovanými asijskou kuchyní, ale nijak nepřekáží ani v koláčích či buchtách.

Arašídový olej je navíc lehce stravitelný, bohatý na bílkoviny i vitamíny skupiny B a neobsahuje cholesterol. Díky svému složení zvyšuje pocit sytosti, což z něj dělá vhodnou potravinu do redukční diety. Na pozoru by se však měli mít alergici.

Avokádový olej

Přestože je avokádo ovoce, obsahuje 40–80 % oleje v sušině. A ne jen tak ledajakého. Avokádový olej se pyšní jemnou chutí a vyniká vysokým obsahem prospěšných mononenasycených mastných kyselin i vitamínu E, který má antioxidační účinky. Jeho bod zakouření je navíc poměrně vysoký (okolo 200 °C), a tak je vhodný do studené i teplé kuchyně.

Vzhledem k ekologické stopě, kterou za sebou rostoucí produkce a transport avokád zanechávají, se ale zdá být rozumné je konzumovat s rozmyslem.

Dýňový olej

Semínka dýně jsou bohatá na minerální látky (zejména zinek, který prospívá kůži a podporuje regenerační procesy), a tak by měla být nedílnou součástí zdravého a vyváženého jídelníčku – třeba i v podobě dýňového oleje. Ten zároveň ulevuje od pálení žáhy, při vředech i při zácpě.

Jeho chuť je velmi intenzivní a cena poněkud vyšší. Dávkujte ho proto opatrně, a to ideálně do salátů či jiných studených pokrmů. S tepelným zpracováním se totiž jeho specifická chuť i zdraví prospěšné vlastnosti vytrácejí.

Oleje se v kuchyni vyplatí střídat. Foto: Pexels
Oleje se v kuchyni vyplatí střídat. Foto: Pexels

Lněný olej

Olej z lněných semínekideální poměr omega-3 a omega-6 mastných kyselin, a je tedy dokonalou potravinou pro náš mozek, srdce i cévy. Kromě toho působí protizánětlivě a antibakteriálně a významně přispívá ke správnému fungování hormonálního systému. Je proto vhodný pro dámy s problematickým menstruačním cyklem stejně jako pro muže pociťující problémy s prostatou či plodností.

Lněný olej používejte pouze zastudena – kápněte jej do salátů nebo do uvařené rýže či brambor. Kvůli tendencím k rychlé oxidaci ho však skladujte v lednici a neotálejte s jeho spotřebováním.

Kokosový olej

Kokosový olej je všestranný pomocník pro zdravé vaření i péči o tělo. Jedná se o 100% tuk lisovaný z plodů kokosových palem, který má vysoký kouřový bod (v rafinované podobě až 232 °C), a tak na něm můžete bez obav smažit, aniž by se přepaloval a vytvářel zdraví škodlivé látky.

Nerafinovaný kokosový olej navíc kromě vitamínů (A, B, C a E) obsahuje velké množství kyseliny laurové, které se připisuje schopnost ničit patogenní bakterie, viry a plísně v našem těle. Odborníci jej proto považují za protizánětlivý. Zároveň podle nich obsahuje převážně nasycené tuky středního řetězce (tzv. MCT), které se přímo dostávají do jater, kde jsou rychle rozkládány na energii místo toho, aby se ukládaly do tukových zásob.

  • TIP: Při vaření, pečení a restování vyzkoušejte také ghí neboli přepuštěné máslo.
Většina olejů najde využití i v koupelně. Foto: Pexels
Většina olejů najde využití i v koupelně. Foto: Pexels

Makový olej

Vyhýbáte se mléčným výrobkům, a tak se obáváte nedostatku vápníku? Sáhněte po makovém oleji! Je bohatý na vápník, hořčík i zdraví prospěšné tuky a jako bonus příznivě působí na naši psychiku. Skvěle chutná i voní, a tak jej můžete přidávat do salátů, užívat na lžičce nebo si ho přestěhovat do koupelny, kde vám poslouží k vyživení pokožky celého těla.

Sezamový olej

Sezamový olej se používá již po staletí – do svých doporučení jej zařadila například tradiční čínská medicína či ájurvéda. Obsahuje velké množství prospěšných omega-3 mastných kyselin, důležité vitamíny a minerály (například hořčík, zinek či železo), ale i lecitin, který funguje jako balzám na náš nervový systém. Kromě toho působí antioxidačně a pomáhá zvyšovat obranyschopnost.

Chuť sezamového oleje je mírně nasládlá, ale poměrně výrazná, a ačkoliv vydrží i vyšší teplotu, nejvýživnější zůstává při použití ve studené kuchyni.

Olej z vlašských ořechů

Vlašský olej blahodárně působí na nervový systém, paměť i cévní soustavu. Mimo to pomáhá udržovat zdravou střevní mikroflóru. Dopřát si jej mohou všichni – od malých dětí až po domácí mazlíčky. Obzvláště ho ale ocení vegetariáni a vegani, protože obsahuje kyselinu linolovou, kterou jinak získáváme především konzumací ryb a mořských plodů.

Oříšková chuť perfektně ladí s různými druhy salátů a sladkými jídly, bez přepálení zvládne teplotu do 160 °C.


  • TIP: Pro udržení pestrosti živin oleje průběžně střídejte. Dbejte také na to, abyste je vždy vhodně uskladnili (ideálně v temnu) a včas spotřebovali.


Kam dále?

Přihlášení zavřít

Cookies

Naše společnost používá soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu, k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám, ke statistickým a marketingovým účelům. Kliknutím na tlačítko přijímám nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší zážitek z nakupování.

Vaše nastavení souborů cookie

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.

Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží. Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.

Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.

Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi včetně Googlu pro přenos osobních údajů a personalizaci reklam, aby pro vás byly zajímavé.